Comori ODComori OD
Foto Traian Dorz

... În loc de răspuns, ei au zis

Traian Dorz - Hristos - Răscumpărătorul nostru

Ioan 18, 30

Drept răspuns, ei i-au zis: Dacă n-ar fi fost un făcător de rele,
nu L-am fi dat noi în mâinile tale.
La evrei e un fel de a răspunde la o întrebare printr-o altă întrebare.
Evreul când este întrebat şi nu vrea să spună adevărul, - în loc de răspuns pune şi el o altă întrebare celui care îl întreabă. Şi aşa cu întrebări la alte întrebări, el reuşeşte să-şi împlinească planurile sale.
De pildă când un evreu ascunde ceva şi duce undeva, dacă este oprit de cineva şi îl întreabă:
- Unde te duci? - el răspunde:
- Unde vrei să mă duc?
Dacă este întrebat mai departe:
- Ce ai în sac? - el răspunde:
- Ce vrei să am?
Iar dacă mai este întrebat:
- De ce nu răspunzi? - el răspunde:
- De ce mă tot întrebi?
Şi în felul acesta lungeşte răspunsurile lui până unde îi convine numai ca să nu răspundă ceea ce nu vrea să răspundă. Şi numai ca să nu poată fi împiedicat să facă ceea ce vrea el să facă.
Tot aşa era şi răspunsul pe care pârâşii Domnului îl dădeau acum lui Pilat. Răspunsul acesta era cam aşa:
- Dar ce crezi că dacă n-ar fi fost vinovat, noi L-am fi adus la judecata ta?
Pilat se mulţumeşte cu acest răspuns, care era o altă bătaie de joc faţă de un astfel de netrebnic judecător.
Şi pe această cale îl vor aduce ei spre a-L osândi pe Isus.
Tâlharul viclean ştie foarte bine să-l învârtă cum vrea pe judecătorul netrebnic şi mituit.
Aşa a decurs toată judecata Mântuitorului nostru Isus Hristos, dat în mâini nelegiuite. În judecată nelegiuită. Şi în voia nelegiuită, pentru răscumpărarea şi mântuirea întregii lumi nelegiuite.
O, cât de nemărginit de mare este îndelung răbdarea lui Dumnezeu!
Numai dragostea Lui mai poate fi atât de mare cât ea.
În loc de un adevărat şi cinstit răspuns pe care îl tot ocoleau şi pe care nu voiau cu nici un chip să-l dea - pun şi astăzi oamenii, tot felul de întrebări.
În loc să răspundă că se recunosc păcătoşi şi neascultători faţă de Dumnezeu, ei întreabă:
- Dar cu ce am păcătuit?
- Dar ce rău fac?
- Dar de ce să mă pocăiesc?
- Dar cine L-a văzut pe Dumnezeu?
- Dar cine ştie cum este după moarte?
- Dar cine a văzut iadul?
- Dar numai eu sunt aşa?
Şi astfel cu mereu alte întrebări de acestea la întrebarea mântuirii sale, omul îşi alege pierzarea şi îşi înşală propriul său suflet.
Dragul meu, draga mea, oare şi tu vrei să mai faci încă mult tot aşa cu Dumnezeul tău?
Nu vrei să fii sincer faţă de sufletul tău nici acum?
Să nu-ţi închipui că vei putea mult să scapi cu astfel de răspunsuri viclene. Vine Ziua cea Mare cu Judecata cea Mare şi Judecătorul Cel Mare - şi vei vedea atunci că prin răspunsurile tale, nu te-ai înşelat decât pe tine însuţi. Dar ce trezire cumplită va fi asta atunci!
Mai bine fii cinstit acum. Şi prin singurul răspuns bun şi adevărat, pocăinţa şi naşterea ta din nou, vino la mântuirea şi răscumpărarea Domnului tău Isus Hristos.
Dar dacă sunt atât de mulţi oameni răi care se folosesc spre rău de metoda de a da în loc de răspuns o întrebare prin care să ocolească a spune ceea ce nu trebuie să fie spus - înseamnă că şi cei buni, spre a face binele, este nevoie să înveţe uneori această metodă.
În faţa împărtăşirii cu Trupul şi Sângele Mântuitorului, noi ne legăm în faţa sfântului Altar faţă de Domnul nostru Isus Hristos cu un legământ mare: - şi nu voi spune vrăjmaşilor Tăi taina Ta, nici sărutare nu-Ţi voi da ca Iuda... zicem noi atunci, ca o juruinţă mare.
Iar ca să nu spui vrăjmaşilor Domnului taina Lui, cum a făcut Iuda,
şi pentru ca să nu-I dai o sărutare ucigaşă şi vicleană ca vânzătorul Domnului şi al fraţilor,
- uneori în faţa celor care caută să-L prindă pe Isus, trebuie să ai înţelepciunea de a găsi să zici altceva în loc de răspuns.
Când mergi cu Isus printre potrivnicii Lui,
când mergi cu fraţii printre potrivnicii lor,
când mergi cu Adevărul printre potrivnicii Săi,
- ai de grijă totdeauna să ai pregătit ceva în loc de răspuns, ca să nu spui taina Lui.
Aşa a făcut şi Domnul când a fost întrebat despre ucenicii Săi şi despre învăţătura Sa.
Cel drept nu trebuie să fie mai prost decât cel nedrept.
Ca să poţi face binele trebuie să ai cel puţin tot atâta minte câtă şiretenie are cel care se slujeşte de mintea lui ca să facă răul.
Altfel, spui ce nu trebuie spus. Şi vinzi ceea ce trebuie să păstrezi chiar cu preţul vieţii tale.
Slavă îndelung răbdării Tale Doamne Isuse, slavă Ţie.
Mulţumindu-Ţi pentru grija înţeleaptă cu care ai apărat pe ucenicii Tăi şi Lucrarea Ta,
Te rugăm să ne dai şi nouă totdeauna prin Duhul Sfânt lumina şi ajutorul ca să găsim ori răspunsul bun, ori ceva în loc de acest răspuns, spre a nu spune taina Ta vrăjmaşilor Tăi şi spre a face binele şi nu răul.
Oricum însă, nu ne lăsa niciodată să Te dăm pe Tine vrăjmaşilor Tăi, nici să-Ţi dăm sărutare vânzătoare ca Iuda de atunci şi ca iudele de acum.
Amin.