Mai bine o bucată* de pâine uscată cu pace decât o casă plină de cărnuri cu ceartă!
Un argat cu minte stăpâneşte peste fiul* care face ruşine şi va împărţi moştenirea cu fraţii lui.
Tigaia* lămureşte argintul şi cuptorul lămureşte aurul, dar Cel ce încearcă inimile este Domnul.
Cel rău ascultă cu luare aminte la buza nelegiuită şi mincinosul pleacă urechea la limba nimicitoare.
Cine* îşi bate joc de sărac îşi bate joc de Cel ce l-a făcut; cine se bucură de o nenorocire nu va rămâne nepedepsit.
Cuvintele alese nu se potrivesc în gura unui nebun; cu cât mai puţin cuvintele mincinoase, în gura unui om de viţă aleasă!
Darurile par o* piatră scumpă în ochii celor ce le primesc: oriîncotro se întorc, izbândesc.
Cine* acoperă o greşeală caută dragostea, dar** cine o pomeneşte mereu în vorbirile lui dezbină pe prieteni.
O mustrare pătrunde mai mult pe omul priceput decât o sută de lovituri pe cel nebun.
Cel rău nu caută decât răscoală, dar un sol fără milă va fi trimis împotriva lui.
Mai* bine să întâlneşti o ursoaică jefuită de puii ei decât un nebun în timpul nebuniei lui.
Celui ce întoarce* rău pentru bine nu-i va părăsi răul casa.
Începutul unei certe este ca slobozirea unor ape; de aceea, curmă* cearta înainte de a se înteţi.
Cel* ce iartă pe vinovat şi cel ce osândeşte pe cel nevinovat sunt amândoi o scârbă înaintea Domnului.
La ce slujeşte argintul în mâna nebunului? Să cumpere înţelepciunea?… Dar* n-are minte!
Prietenul* adevărat iubeşte oricând şi în nenorocire ajunge ca un frate.
Omul* fără minte dă chezăşie, se pune chezaş pentru aproapele său.
Cine iubeşte certurile iubeşte păcatul şi cine-şi* zideşte poarta prea înaltă îşi caută pieirea.
Cel cu inimă prefăcută nu găseşte fericirea şi cel cu limba* stricată cade în nenorocire.
Cine* dă naştere unui nebun va avea întristare şi tatăl unui nebun nu poate să se bucure.
O inimă* veselă este un bun leac, dar un** duh mâhnit usucă oasele.
Cel rău primeşte daruri pe ascuns ca să sucească* şi căile dreptăţii.
Un fiu nebun aduce necaz* tatălui său şi amărăciune celei ce l-a născut.
Nu este bine să osândeşti* pe cel neprihănit la o gloabă, nici să loveşti pe cei de neam ales din pricina neprihănirii lor.
Cine* îşi înfrânează vorbele cunoaşte ştiinţa şi cine are duhul potolit este un om priceput.
Chiar* şi un prost ar trece de înţelept dacă ar tăcea şi de priceput dacă şi-ar ţine gura.