Fraţii mei, să nu ţineţi credinţa Domnului nostru Isus Hristos, Domnul slavei, căutând* la faţa omului**.
Căci, de pildă, dacă intră în adunarea voastră un om cu un inel de aur şi cu o haină strălucitoare şi intră şi un sărac îmbrăcat prost
şi voi puneţi ochii pe cel ce poartă haina strălucitoare şi-i ziceţi: „Tu şezi în locul acesta bun!” şi apoi ziceţi săracului: „Tu stai acolo în picioare!” sau: „Şezi jos la picioarele mele!”,
nu faceţi voi oare o deosebire în voi înşivă şi nu vă faceţi voi judecători cu gânduri rele?
Ascultaţi, preaiubiţii mei fraţi: n-a* ales Dumnezeu pe cei ce sunt săraci în ochii lumii acesteia ca să-i facă bogaţi** în credinţă şi moştenitori ai Împărăţiei, pe care† a făgăduit-o celor ce-L iubesc?
Şi voi* înjosiţi pe cel sărac! Oare nu bogaţii vă asupresc şi vă** târăsc înaintea judecătoriilor?
Dacă împliniţi Legea împărătească, potrivit Scripturii: „Să* iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”, bine faceţi.
Căci cine păzeşte toată Legea şi greşeşte într-o singură poruncă se face* vinovat de toate.
Căci Cel ce a zis: „Să* nu preacurveşti” a zis şi: „Să nu ucizi.” Acum, dacă nu preacurveşti, dar ucizi, te faci călcător al Legii.
căci judecata* este fără milă pentru cel ce n-a avut milă; dar mila** biruieşte judecata.
Dacă* un frate sau o soră sunt goi şi lipsiţi de hrana de toate zilele
şi unul dintre voi le* zice: „Duceţi-vă în pace, încălziţi-vă şi săturaţi-vă!” fără să le dea cele trebuincioase trupului, la ce i-ar folosi?
Tot aşa şi credinţa, dacă n-are fapte, este moartă în ea însăşi.
Dar va zice cineva: „Tu ai credinţa, şi eu am faptele.” Arată-mi credinţa ta fără fapte şi* eu îţi voi arăta credinţa mea din faptele mele.
Tu crezi că Dumnezeu este unul, şi bine faci, dar şi* dracii cred… şi se înfioară!
Vrei dar să înţelegi, om nesocotit, că credinţa fără fapte este zadarnică?
Avraam, părintele nostru, n-a fost el socotit neprihănit prin fapte când* a adus pe fiul său Isaac jertfă pe altar?
Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: „Avraam a* crezut pe Dumnezeu, şi i s-a socotit ca neprihănire” şi el a fost numit „prietenul** lui Dumnezeu”.
Vedeţi dar că omul este socotit neprihănit prin fapte, şi nu numai prin credinţă.
După cum trupul fără duh este mort, tot aşa şi credinţa fără fapte este moartă.