Şi credinţa este o încredere neclintită în lucrurile* nădăjduite, o puternică încredinţare despre lucrurile care nu se văd.
Pentru că*, prin aceasta, cei din vechime au căpătat o bună mărturie.
Şi fără credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi Lui! Căci cine se apropie de Dumnezeu trebuie să creadă că El este şi că răsplăteşte pe cei ce-L caută.
Prin credinţă Noe*, când a fost înştiinţat de Dumnezeu despre lucruri care încă nu se vedeau şi, plin de o teamă sfântă, a** făcut un chivot ca să-şi scape casa; prin ea el a osândit lumea şi a ajuns moştenitor al neprihănirii† care se capătă prin credinţă.
Prin credinţă Avraam*, când a fost chemat să plece într-un loc pe care avea să-L ia ca moştenire, a ascultat şi a plecat fără să ştie unde se duce.
Prin credinţă a venit şi s-a aşezat el în ţara făgăduinţei ca într-o ţară care nu era a lui şi a locuit în* corturi, ca şi Isaac şi Iacov, care erau împreună-moştenitori** cu el ai aceleiaşi făgăduinţe.
Căci el aştepta cetatea* care are temelii tari, al** cărei meşter şi ziditor este Dumnezeu.
În credinţă au murit toţi aceştia, fără să fi căpătat* lucrurile făgăduite, ci** doar le-au văzut şi le-au urat de bine de departe, mărturisind† că sunt străini şi călători pe pământ.
Cei ce vorbesc în felul acesta arată* desluşit că sunt în căutarea unei patrii.
Dacă ar fi avut în vedere pe aceea din care ieşiseră, negreşit că ar fi avut vreme să se întoarcă în ea.
Dar doreau o patrie mai bună, adică o patrie cerească. De aceea lui Dumnezeu nu-I este ruşine să* Se numească Dumnezeul lor, căci le-a** pregătit o cetate.
Prin credinţă a adus Avraam* jertfă pe Isaac, când a fost pus la încercare, el, care primise făgăduinţele** cu bucurie, a adus jertfă pe singurul lui fiu!
Căci se gândea că Dumnezeu poate* să învieze chiar şi din morţi: şi, drept vorbind, ca înviat din morţi l-a primit înapoi.
Prin credinţă a dat Isaac* lui Iacov şi Esau o binecuvântare care avea în vedere lucrurile viitoare.
Prin credinţă Iacov, când a murit, a binecuvântat* pe fiecare din fiii lui Iosif şi „s-a** închinat, rezemat pe vârful toiagului său”.
Prin credinţă a pomenit Iosif*, când i s-a apropiat sfârşitul, de ieşirea fiilor lui Israel din Egipt şi a dat porunci cu privire la oasele sale.
Prin credinţă a fost ascuns Moise* trei luni de părinţii lui când s-a născut, pentru că vedeau că era frumos copilul şi nu s-au lăsat înspăimântaţi de porunca** împăratului.
Prin credinţă Moise*, când s-a făcut mare, n-a vrut să fie numit fiul fiicei lui Faraon,
Prin credinţă a* părăsit el Egiptul fără să se teamă de mânia împăratului, pentru că a rămas neclintit, ca şi cum ar** fi văzut pe Cel ce este nevăzut.
Prin credinţă a* prăznuit el Paştele şi a făcut stropirea sângelui, pentru ca Nimicitorul celor întâi născuţi să nu se atingă de ei.
Prin credinţă au* trecut ei Marea Roşie ca pe uscat, pe când egiptenii, care au încercat s-o treacă, au fost înghiţiţi.
Prin credinţă au căzut zidurile* Ierihonului după ce au fost ocolite şapte zile.
Prin credinţă n-a pierit curva Rahav* împreună cu cei răzvrătiţi, pentru că găzduise** iscoadele cu bunăvoinţă.
Şi ce voi mai zice? Căci nu mi-ar ajunge vremea, dacă aş vrea să vorbesc de Ghedeon*, de Barac**, de Samson†, de Iefta††, de David*†, de Samuel†* şi de proroci!
Prin credinţă au cucerit ei împărăţii, au făcut dreptate, au* căpătat făgăduinţe, au** astupat gurile leilor,
au* stins puterea focului, au** scăpat de ascuţişul sabiei, s-au vindecat de boli†, au fost viteji în războaie, au pus†† pe fugă oştirile vrăjmaşe.
Femeile* şi-au primit înapoi pe morţii lor înviaţi; unii, ca să dobândească o înviere mai bună, n-au vrut să primească izbăvirea care li se dădea şi au fost chinuiţi**.
au* fost ucişi cu pietre, tăiaţi în două cu fierăstrăul, chinuiţi, au murit ucişi de sabie, au pribegit** îmbrăcaţi cu† cojoace şi în piei de capre, lipsiţi de toate, prigoniţi, munciţi –
ei, de care lumea nu era vrednică –, au rătăcit prin pustiuri, prin munţi, prin* peşteri şi prin crăpăturile pământului.
Toţi aceştia, măcar că au fost lăudaţi* pentru credinţa lor, totuşi n-au primit ce le fusese făgăduit,